Alla inlägg under juni 2011

Av Anitha Östlund - 16 juni 2011 12:21

Sol byts ut mot regn som snabbt ändras till blåst. Så ser vädret ut idag, och det är kallt.
Hampuz stackaren är fortfarande körig i magen efter brorsans avslutningstårta som var full av grädde. Nu vet vi med säkerhet att han är laktosintollerant liksom mig och systerystern Zabine.
Razzel är på skolan, och Zabine på dagis.
Dags för allvaret…
Peters Mazda pickup har rasat i växellådan och första uppdraget nu är att leta upp en ny växellåda. Ha, trodde jag ja. Det finns MASSOR av olika lådor, även till samma modell.
Jag ger för tillfället upp operation bilreparation och skriver istället en ny skrivpuff.
Börjar med en snäll om barn, skogslek och relationer, men suddar allt och skriver något helt annat.
Lilleman tycker att jag är extremt tråkig och tittar upp mellan bordet och soffan för att leka Tittut-leken. ”Hej mamma…hej mamma…hej, hej mamma.” Ungefär så låter det var tionde minut.
Elverket skall bli granskat står det i dagens Aftonbladet 
Och det är väl verkligen på tiden. Hela det här förbannade systemet håller på att braka rätt ned i fördärvet. Många människor väljer att flytta från hus till lägenhet efter den här bistra vintern som inneburit skyhöga elräkningar.
Aftonbladet startade kampanjen Elupproret i våras, och nu kommer resultatet. Regeringen har lovat att granska elföretagen.
Man undrar ju om det gått riktigt till de där prishöjningarna elbolagen gjort, eller är det så illa att vi är utlämnade till vargarna som fått smak på pengar, och vill ha mer, mycket mer.
Jag sökte jobb som solcellsförsäljare i vintras, men kunde inte ta det eftersom lönen enbart var baserad på provision, och det är lite svårt att kränga solceller mitt i smällkalla vintern.
Men iden tilltalar mig helt klart, solen är nog vår snällaste elgivare egentligen, och att smälla upp solceller på ett tak förstör inte utseendet lika mycket som ett stort vindkraftverk.

Peter och jag har kikat på både solenergi och vindenergi, och det kanske blir en mix av båda. Det vore himla skoj att sätta upp fingret till Vattenfall och be dem stänga av elen till huset. Att bli självförsörjande är nog den största drömmen av alla.
Det känns aldrig bra att betala de där elräkningarna som dimper ned i lådan varje månad, och trots att jag spar på el genom att ha lågenergilampor, stänger av teven totalt och alla andra smygare (dvs datasladd och mobilsladd mm) så hamnar räkningen runt 1500 sommartid och nära 4000 vintertid.
Googlar man på solenergi ploppar massor av sidor upp, och intressant nog jobbar forskare vidare på att hitta den ultimata solcellen.
På vår skola har de faktiskt satt upp solceller som ser ut som genomskinliga tegelpannor, och tydligen är kommunen nöjda med det konceptet.
Igår planterade jag om växter i trädgården och insåg att orsaken till att delar av min häck dött är att något djur roat sig med att gnaga av buskarna vid roten. Suckande grävde jag upp flera stycken häckplantor som trillat ihop, och såg att de var avskurna. När jag skrivit klart skall jag ut och försöka rädda de få som finns kvar.


Har du rosor? Sådana där vackra doftande saker som stundom är täckta av steklar, bladlöss och annat strunt.

I sista VI I VILLA tidningen finns det här receptet:
Såpsprit:
Koka upp 5 dl vatten med 2 dl grön/gul såpa i en kastrull
Låt det svalna och blanda i 2,5 dl T-sprit
Späd sedan detta koncentrat med 4,5 liter vatten.
Denna 5 -litersats brukar räcka för en hel sommar.
Duscha på den här blandningen på kvällen, och upprepa det med en veckas mellanrum.
Annars finns ju alternativet att du samlar nyckelpigor och sätter dem på din ros.
De kan äta upp till 100 stycken om dagen.
Larverna hittar du på bladen av t.ex päronträd.
Sätt barnen i jobb vetja.
Jag skall be Zabine samla nyckelpigor när hon springer runt och letar insekter som hon samlar och studerar.
Nej govänner, snart är det mellisdags för Hampuz, och jag skall skriva på manuset.
Ha det gott

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Anitha Östlunds Gästbok

Skrivpuffar

Skrivpuffar

Varje dag går jag in på sajten skrivpuff och hämtar dagens Tema sedan skriver jag ca femton minuter.

Noveller

Alla ord som trängs i hjärnan måste ut! Dessa kommer här:

Filmmanus

Här hittar du påbörjade filmmanus, tips och tricks plus lite info hur du gör en film.


Ovido - Quiz & Flashcards